Mål og strategi
Bærekraftig, langsiktig verdiskaping er førsteprioritet for Orkla
Fokus på langsiktig, bærekraftig verdiskapning
Orklas mål er å styrke vår posisjon som en ledende leverandør av merkevarer i Norden, Baltikum, Sentral-Europa, India og andre utvalg- te markeder, og vi vil gjennom dette oppnå langsiktig verdiskapning og lønnsom vekst. Orkla ønsker å bidra positivt til våre konsumenter, kunder, partnere, medarbeidere, eiere og samfunnene vi er del av, og bærekraftig verdiskapning gjennomsyrer virksomheten.
Vinne lokalt
Orklas forretningside er å gjøre hver dag bedre med lokale, bærekraftige merkevarer som skaper glede. Denne beskriver hvordan Orkla ønsker å skape verdi i de lokale markedene. Orkla skaper organisk vekst gjennom å omdanne unik, lokal kunde- og konsumentinnsikt til sterke innovasjo- ner og relasjoner med Orklas lokale merkevarer. Kombinasjonen av lokal innsikt og skala skiller oss fra våre konkurrenter både globalt og lokalt.
Satsingsområder for Orkla:
- Orkla skal satse ytterligere på plantebaserte produkter med utgangspunkt i etablerte posisjoner.
- Orkla vil satse ytterligere på innovasjoner, blant annet med fokus på helse
- Orkla skal styrke sin tilstedeværelse i fremvoksende salgskanaler.
- Tiltak for å videreutvikle og styrke kunderelasjonene skal prioriteres, med et felles mål om lønnsom vekst.
- Utvalgte produkter vil i større grad lanseres i flere av konsernets markeder.
- Oppkjøp er fremdeles en kilde for betydelig verdiskapning, fornyelse og kompetanseheving.
Forbedret lønnsomhet gjennom forenkling og mer effektiv drift i hele verdikjeden
- Konsernet skal utnytte stordriftsfordeler, redusere kompleksitet i porteføljen og skape synergier på tvers av konsernet.
- Konsernet realiserer også synergier gjennom å integrere oppkjøpte selskaper
- Produksjonen skal konsentreres på færre produksjonsenheter der det er hensiktsmessig. I tillegg skal de eksisterende enhetene optimaliseres ytterligere, gjennom blant annet økt automatisering. Dermed frigjøres ressurser til innovasjon, vekst og kompetansebygging.
Målrettet bærekraftarbeid
Oppkjøp
- Strategisk riktige oppkjøp skal fortsatt være en viktig del av Orklas vekststrategi og verdiskapningsmodell. Aktiv porteføljestyring brukes samtidig for å redusere kompleksitet.
- Gjennom oppkjøp skal Orkla styrke virksomheten innenfor utvalgte geografiske områder, kanaler eller kategorier der vi kan oppnå leden- de posisjoner bygget på konsernets kjernekompetanse.